Każda firma, która chce funkcjonować w świadomości odbiorców, musi posiadać unikatowe logo utrzymane w konkretnej kolorystyce. Od jakiegoś czasu, wraz ze wzrostem znaczenia pojęcia brandingu niezbędny jest również przemyślany i spójny system identyfikacji wizualnej. Co to jest i jak powinien wyglądać? Sprawdź!
Na czym polega identyfikacja wizualna?
Na początek zdefiniować należy, czym jest system identyfikacji wizualnej marki. Nazywamy tak konkretny, spójny i najlepiej skodyfikowany zbiór znaków graficznych, symboli i procedur związanych z firmą. Obejmuje jej charakterystyczne cechy, kulturę organizacyjną, wizję i misję marki, a nawet potencjalną grupę odbiorców i wynikającą z tych elementów stronę estetyczną i reprezentacyjną. System identyfikacji wizualnej nazywany jest również systemem tożsamości i obejmuje wiele zróżnicowanych aspektów. Wśród nich najważniejsze elementy to:
- logotyp lub log
- slogan firmowy
- paleta barw charakterystyczna dla firmy
- typografia, czyli zbiór krojów i rozmiarów pisma
- dresscoode, czyli ubiór pracowników
- materiały reklamowe
- sposób komunikacji
- w lokalach muzyka, zapachy itp.
Dobry system identyfikacji wizualnej – czyli jaki?
Dobrze zaprojektowany system identyfikacji wizualnej paradoksalnie zawiera w sobie zarówno kwestie wizualne, jak i pozawizualne. Jeśli ma być skuteczny, musi współgrać estetycznie z misją marki, być unikatowy, charakterystyczny i opierać się na wyróżnikach danej firmy. Powinien być także dostosowany do grupy docelowej, budzić w niej pozytywny odbiór. Nie jest to naprędce zaprojektowane logo, tylko mocno przemyślany, jednolity element w znaczącym stopniu wpływający na wizerunek przedsiębiorstwa. Ważna jest przejrzystość i prostota w wyjątkowym wydaniu, dlatego tworzą go specjaliści od spraw marketingu i brandingu.